Thursday, August 05, 2010

Chef Inception

Aku akan jadi 'legal' tahun ini. Mencecah that big 2-1. Kebebasan, kalau ikut budaya umum. Bagi aku, tak ada hal lah!


Hasrat aku mudah: belajar masak. Masak nasi ukuran air tu pun aku was-was lagi. 5 tahun dulu aku ada tanya sepupu aku, "Kak, air nasi ni berapa banyak?" Dia jawab, 1/3 of the beras. Tau tak jawapan dia sangat mengaburkan? Ambiguous! Sampai hari ni setiap kali aku masak aku dengar suara dia dalam kepala - "1/3 of the beras". Anak dia dah 2 orang dah - berumur 5 dan 2 tahun. Macam mana aku masak nasi? Pretend and convince myself ukuran air tu 1/3 daripada beras tu.

Apa? Believing is seeing. And feeling. And knowing.

Kalau tanya orang cara nak masak lagi lah. Ayat sama je keluar - letak ikut rasa sendiri lah. Mana lah aku tak cukup rasa ke tak! Aku tak tau nak bedakan yang sedap dan tidak. Kecuali kalau masakan tu hangus lah.

Kau tanya aku benda, aku tak boleh kasi jawapan definite. It's mental! Nak beli aiskrim perasa apa pun aku berfikir 10 juta kali konon tanya diri yang mana. Diri aku tak pernah nak jawab balik pun! So nak ikut diri cukup rasa ke tak, wrong answer!

Aku tak ada latar belakang anak dara atau bakal bini orang lah okay. Masa kecil, ada pembantu rumah jadi tukang masak (dan pendorong aku ke dunia psikologi sebab dia psiko. Tapi itu cerita untuk lain hari). Kerja aku main Sims dengan Internet lah hari-hari.

Dah besar, masuk dapur kena halau dengan Mama. Dia tak suka aku masuk dapur buat dapur dia berantakan. Lantai melekit lah apa lah. So kerja aku main komputer je lah lagi.

So tadi aku masuk lah dapur nak masak untuk kawan-kawan malam nanti. Tanya Mama cara-cara untuk masak. Secretly, aku bangga lah okay. From scratch kot!

Beliau jenguk anak dara dia di dapur dan berkata, "Haih, tak makan lah laki kau Kak".

Nasib baik Inception ajar macam mana nak tanam idea kat seseorang.

Believing is seeing. And feeling. And knowing.

2 comments:

Anonymous said...

Nad,

You got the calculation wrong. It's one cup of unwashed rice to one + 1/3 cup of water. This is of course, after rinsing your rice.

If you think the cooked result is too dry, add 1/4 cup of water the next time around. If too wet, reduce in the same allowance.

Cooking rice is not magic; it's science..

Ed

Nadrah Mustafa said...

Ed,

Haha thanks. That's a detailed explanation and it helps!

Theoretically am pretty decent with Science. But the materializing part of it, can be a little scary and pre-occupying.

Hope you are well!